De tunnel / Anna Woltz

‘We zijn met z’n drieën nu. We waren met z’n vieren, maar één van ons gaat dood.’ Zo, lekker duidelijk meteen met deze allereerste zinnen. Het is oorlog, een happy end zit er niet in. De kans is wel groot dat je je de hele tijd afvraagt wie (de verteller in ieder geval niet) er dan zal sterven en hoe, en van alle drie hoopt dat zij het niet zijn. Want Anna Woltz heeft weer een paar zeer innende jongeren neergezet.

Ella (14) is een jaar goed ziek geweest: polio, quarantaine, ijzeren long. Nu ze hersteld is, is ze nog wat fragiel en voor het leven mank. Samen met haar jongere broertje Robbie, wachtend in de rij om de metrotunnel in te mogen om de nacht veilig voor bommen door te brengen, ontmoeten ze sjacheraar Jay (17), van wie Ella aanvankelijk niets moet hebben. Wanneer de 15-jarige jongedame van adel Quinn ineens tegenover Ella staat en haar om hulp vraagt, is het kwartet compleet: een dankzij bommen ontstane vriendschap is geboren.

Hoewel dit boek zeer actueel is, en iedereen ongetwijfeld aan Oekraïne moet denken waar nu helaas ook mensen in metrotunnels moeten schuilen, speelt dit verhaal in Londen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Wat ook te merken is aan het ouderwetse man/vrouw-beeld, de hele sfeer/tijdsbeeld dat neergezet wordt en de geschokte reacties van velen op het feit dat Quinn een broek draagt.

Dit boek is weer een typische Anna Woltz: meerdere kinderen, tegenpolen, irritatie en onbegrip tussen meisje en jongen, uitlopend op vriendschap, volwassenen spelen een onbelangrijke of niet zo positieve rol. Maar is dat erg? Nee! Want Anna Woltz schrijft fantastisch: meeslepend, zet een sfeer/tijdsbeeld/omgeving neer, innemende personages die tot leven komen en waarvan ieder zijn eigen verhaal heeft. Je herkent duidelijk haar stijl, maar de boeken zijn toch echt altijd weer anders, en heerlijk om te lezen.

De tunnel is een geweldig boek, evenals Honderd uur nacht, voor iets oudere kinderen dan de meeste boeken van Anna Woltz: vanaf ca. 12 jaar. Een boek over de verschrikkingen van oorlog, verwoesting van een stad, over grote menselijke verliezen en angst, maar ook over de schade van een moeilijke jeugd en zien te overleven, je eigen identiteit vinden, ontsnappen uit je kooi (die voor ieder anders is) en ontluikende verliefdheid. De tunnel is om helemaal in te verdwijnen.