Welkom thuis, chrononauten / Dirk Weber

Na de tijdreis met Jimi Fender Johnson, ben ik overgestapt op tijdreizen met Barend. En hier blijkt het tijdreizen op een heel andere manier te werken. Ook de missie is anders: waar Jimi een persoonlijke opdracht had (die hij zelf moest zien uit te kienen), redt Barend kunst. Kunst die anders verloren zou gaan.

Veilinghuis

Barend is wees. Hij woont in bij een strenge hospita en heeft een baan in een magazijn. Het is een wat saai en eenzaam bestaan. Barend kan goed tekenen, en is geïnteresseerd in schilderkunst. Als hij via een knappe jongedame die hij in het park waar hij graag pauzeert een baan krijgt aangeboden in het veilinghuis bij meester Rieter, inclusief kost en inwoning, kan hij geen nee zeggen.

Opdrachten

Wat de baan eigenlijk inhoudt is overigens volledig onduidelijk. En voor hij echt wordt aangenomen, krijgt hij zwijgplicht opgelegd en moet hij zich bewijzen met een aantal opdrachten die zowel zwaar als bizar zijn, zowel op lichamelijk als geestelijk vlak.

Tijdreizen

Hij voert zijn opdrachten succesvol uit en wordt aangenomen, en ingewijd in het tijdreizen. Eens in de zoveel tijd ontstaat er een opening op de zolder van het veilinghuis, via welke er naar een ander jaar gereisd kan worden. Er is een systeem van op welk moment je naar welk jaar je kunt reizen. De opdracht is: kunstwerken redden waarvan bekend is dat ze later verloren zijn gegaan door bijvoorbeeld brand. Ze moeten worden verzameld, ingepakt en opgeborgen op een plek waar de mensen van het veilinghuis ze in de huidige tijd (1951) terug kunnen vinden.

Liaison

Alles is uitgebreid onderzocht, gepland en uitgedacht van te voren. De tijdreizigers moeten het in hun eentje uitvoeren, maar alle voorbereiding is in samenwerking met een ‘liaison’. In Barends geval is dat Lize, een meisje waar hij direct mee bevriend raakt en stiekem ook verliefd op wordt.

Ziekmakend

Allemaal mooi en aardig, dat nobele kunst redden, maar de opdrachten zijn moeilijk en zwaar en het tijdreizen doet een ziekmakende aanslag op het lichaam. Barend en Lize vragen zich steeds meer af: wat doet het tijdreizen precies met het lichaam, waar zijn de eerdere tijdreizigers gebleven en hoe gaat het met ze, waarom zwijgt iedereen en waarom liegt de veilingmeester Rieter over bepaalde zaken?

Glimp

Het veiligst zou zijn te ontsnappen aan het veilinghuis, maar op binnen een jaar stoppen staat een zware, onbetaalbare boete. En bovendien denkt Barend tijdens een van zijn reizen een glimp van een familielid te hebben gezien, en hij wil hij dat nader onderzoeken.

Morele dilemma’s

Waar het verhaal nog rustig begint, wordt het in de loop van de tijd steeds spannender. Aanvankelijk is Barend blij met zijn baan in de kunstwereld, waar hij kan tekenen, zijn kunstkennis uitbreiden en het belangrijkste: kunst redden. Hij geniet van het zien van zijn stad in andere tijden, maar krijgt steeds meer last van morele dilemma’s, waar het gaat om diefstal en sociale omgang met de mensen uit andere tijden, zeker de vriendelijke mensen die hem helpen, zonder daarmee enige stempel op de toekomst te drukken.

Magazijn

Dirk Weber is geen veelschrijver. Eens in de paar jaar komt er een boek uit, en ze blijven nooit onopgemerkt: 2005 Kies mij!: Vlag en Wimpel Griffeljury, 2008 Duivendrop: Zilveren Griffel, 2010 Hij of ik: Kerntitel Jonge Jury, 2014 De Goochelaar, de geit en ik: Zilveren Griffel én Thea Beckmanprijs, 2018 Naar de rand van de wereld. Helaas is Duivendrop al niet meer in mijn provincie aanwezig. Kies mij! staat gelukkig nog in Utrecht in het magazijn.

Fictief

Welkom thuis, chrononauten is verreweg het dikste boek van Dirk Weber. Maar er is ook een hoop te vertellen in dit verhaal: het leven en de familiegeschiedenis van Barend, het dagelijkse leven bij het veilinghuis, hoe het tijdreizen werkt, de voorbereidingen, de verschillende tijdreizen (die erg spannend zijn), het leven in de de oude stad, de schilders en hun werken, de ontluikende relatie met Lize, de twijfels, de angsten…. De stad, de schilders en hun kunstwerken zijn fictief, maar zo goed beschreven dat je bijna zou gaan twijfelen.

Onderdompelen

Wat fijn dat er weer een nieuw boek van Dirk Weber is! In dit mooie, originele en spannende avonturenboek kunnen enthousiaste lezers vanaf ca. 12 jaar zich lekker onderdompelen, maar ook heel mooi om voor te lezen vanaf een jaartje of 10. Ik ben benieuwd of hier ook weer een prijs of nominatie gaat vallen.